طوایف و جمعیت طرهان

طوايف و جمعيت طرهان :

     طرهان قديم داراي حدود 32 طايفه و چند خورده طايفه شامل : (1-آدينه وند  2- آزادبخت  3- ايتيوند  4- اولادقباد  5- امرايي 6 - بازوند  7- پادروند 8- چهار قلعه  9- خوشناموند  10- دراويش كه خود دو گروه هستند الف : دراويش بلوران و دراويش داود رشيد ، ميشنان و رود بار  11 - رومياني  12 - ريكا  13- رئيسوند  14- رشنو  15- زالي  16- زيو دار  17- سادات كه خود 5 گروه هستند( سادات درب گنبد – سادات كره لان – سادات ابوالوفا – سادات زرون – سادات آتش بگي )  18- سوري  19- شيراوند  20- شاهيوند  21- ضروني  22- طولابي  23- عبدولي  24- قرعليوند  25- كوشكي  26 -  كوناني  27- كاكاوند  28 -  گراوند  ۲۹- گرمه اي  ۳۰- ميربگ  3۱ - مهكي  3۲- نورعالي  ۳۳- خليفه (جز ايتيوند مي باشند).  ۳۴- (تعدادی آهنگر نیز ذر سطح منطقه پراکنده اند).( عده ای نیز از لوطي ها و كوليها زندگی می کنند ).

توضیح اینکه :طوایفی که نشانه دار شده اند به زبان لری و مابقی به زبان لکی صحبت می کنند .

 جمعيت شهرستان کوهدشت(طرهان قدیم) بالغ بر  210 هزار نفر و وسعتي در حدود 3904 كيلومتر مربع است كه 190 هزار هكتار زمين كشاورزي كه 170هزار ديم و 20هزار هكتار آبي است .

تقدیم به سرزمینم

سرزمینم، سرزمینم، کُت کُته انونشینم

چی کویا با، چی کویا با، زخمی اما سر  و بالا

چی دنا افتو بئیر بئر کُ و یارُ

چی گهر بسپار وخاطر شُر بارُ

چی گرین طاقت بئار برف نثارُ

چی کوئر بو و پناه بچه مئارُ

سرزمینم، سرزمینم..

چی بلی با،چی بلی با، کُت کُته انو نشینم

چُمته ره ون د شوگار، تش تژگا حونه ئا ژار

سا خسه شئکتی گائار، ترم رئا دیر بیمار

یار دیر سُفره حالی سال نئوار

 

رمرمه رامشگرونه سینه بلگ ؤ پنجه بارُ

دار صد جا بُرسم هم مئکه وانو

باد دئورو مئزنش وه برزی آسو 

 سرزمینم، سرزمینم، کُت کُته انونشینم

خورموه خرم موه یه روزگارئ

دل ایلام شاد موه وا نو بهارئ

کو الون آومئکه برفئا نثاری

کل شادی مئزنن د بختیاری

موقیعت جغرافیایی طایفه عبدولی

موقعیت جغرافیایی و اجتماعی

ازاین دیدگاه با در نظر گرفتن مباحث تاریخی و همچنین حرکت جغرافیایی و رشد اجتماعی می توان این بخش را در دو قسمت مورد بررسی قرار داد.

 

قسمت اول :موقعیت جغرافیایی و اجتماعی طایفه عبدولی در رومشگان 

طایفه عبدولی در گذشته در منطقه رومشگان و از نظر تقسیم بندی طوایفی و پیشینیه تاریخی جزو ایل سوری در مورد این ایل باید بگویم که این ایل که در زمان حاضر دیگر بعنوان یک ایل مشخص از نظر تعریف جامعه شناسی شناخته نمی شود، بتدریج در طول تاریخ حیات خود تفکیک گردیده تا جاییکه خود سوری نیز به یک طایفه مشخص تبدیل گردیده است. از دیگر طوایفی که بعدها بعلت رشد درون تیره ایی و گسترش جمعیت طی سالیان گذشته مستقل گردیده و متعاقب آن تبدیل به یک طایفه بزرگ در منطقه گردیده است طایفه عبدولی میباشد.همین امر در کنار دلایل دیگر ازجمله کمبود زمین با توجه به اینکه شغل اصلی آنها کشاورزی و دامپروری بوده و همچنین خشکسالیهای پی در پی و از همه مهمتر زندگی کوچ نشینی که در گذشته در میان اکثر مردمان و طوایف ساکن غرب ایران  مرسوم بود، باعث حرکت جمعیتی این طایفه بطرف مناطق همجوار گردید. لازم به ذکر است که آثار بجایی مانده در قبرستان بخش رومشگان گواه این ادعا میباشد و میتوان تاریخ این واقعه را همعصر با اواخر زندیان و اوایل قاجاریه دانست.

 

قسمت دوم :موقعیت جغرافیایی و اجتماعی طایفه عبدولی در کوهدشت

 

طایفه عبدولی با توجه به دلایل ذکر شده در قسمت اول بتدرج در مناطقی از کوهدشت بنامهای سرکان و لیلاچم(منطقه ایی در جنوب و جنوب غرب کوهدشت و شرق و شمال شرق بخش رومشگان) و به سمت کوهدشت مناطق گل زرد و پاپل میانرود و ذالیاب و بوگلان1 و توبره ریز ساکن شدند.با توجه به اینکه قسمت اعظمی از این طایفه هم اکنون در این مناطق ساکن هستند  به بررسی دقیق این مناطق می پردازیم.

1-    منطقه سرکان و لیلان چم

این منطقه در جنوب و جنوب غرب کوهدشت و در قسمت  شرق و جنوب شرق رومشگان قرار دارد که در شرق و شمال شرق به کوههای بومارکه و غلیف هم مرز بوده ، همچنین در قسمت جنوبی خود رودخانه کشکان را دارد.  منطقه مستعد جهت دامپروری میباشد وبه همین خاطر از طرف طایفه عبدولی در همان ابتدا جهت استفاده کوچ فصلی بین مناطق یاد شده نزدیک کوهدشت (گل زرد و پاپل و ذالیاب و بوگلان) قرار گرفت. حال به مناطق  و مسیرهایی که این سرکان را به مناطق بالا وصل می کند میپردازم.

منطقه سرکان از گذرگاه رودخانه کشکان در همجواری با دم توه سرخ روبروی آخر تنگه کرموندبه لیتن جا و از آنجا به لیلاچم وصل میگرددکه به ترتیب از طریق گذرکاههای دینو – تَروَ – دَرمَر – کَفتالان – چال جاجِگ – آسمان دول – مَلحیم دول – منطقه کوچرو سرکان – سی دول – قلاع جغد و از طریق یک دوراهی (یکی سر طاق و دیگری پیه ته) به کُر کوچک (در زبان محلی کوچینه) و از آنجا به گردنه میرزالی و از آنجا به هفت چشمه ضرونی و در نهایت به تورریزه عبدولی و از آنجا به گل زرد و بوگلان یک و در ادامه به ذالیاب متصل میگرددو میتوان از این منطقه از طریق مناطقی که طوایف دیگر کوهدشت از جمله آزادبخت ساکن هستند به قیطول ( کوهدشت کنونی) رسید.

البته مسیر ها و مناطق دیگری هم در سرکان هستند که در داخل سرکان که به ترتیب محل عبور و اتصال به مسیرهای اصلی سرکان میتوان به بابابهرام – چهل شامه – سنگ سفید-  دره کولید - مون مرده – یاری سوخته – زیرکمرچال باغ- سراب چال باغ و از آنجا به یکی از راههای اصلی یعنی منطقه ملحیم دول متصل شد. همچنین در قسمت جنوبی و روبروی بخش ملاوی از گَوَن به مزفته و از آنجا به دول دره و از آنجا به باغله و از آنجا به دارحساب به دوپل آب گراببه منطقه بتوِی سیاه چم یا به نام دیگر نسار میران و از آنجا به تیشه کن و از آنجا به باغ سرینجه و از آنجا به مکتب خانه -  کُرُلان – نوم سیه- چشمه سرخ و از آنجا از طریق یک کوره راه به راه و منطقه اصلی کوچینه متصل شد. 

ادامه نوشته

معرفی طایفه عبدولی

طایفه عبدولی 

یکی از این طوایف لر  این منطقه که به گویش لری سخن میگویند طایفه عبدولی میباشد.که شغل اصلی اکثر آنها کشاورزی و دامپروری بوده و هست، که در مناطقی  از بخش کوهدشت و طرهان و همچنین شهرستان اندیمشک از توابع استان خوزستان (توضیحات بیشیتر در این زمینه در بخش موقعیت جغرافیایی و اجتماعی داده خواهد شد) ساکن هستند، لذا جهت شناخت هرچه بیشتر این طایفه نخست از نظر شناخت ساختار درون طایفه ایی و به دنبال آن از نظر جایگاه جغرافیایی و اجتماعی آن در  گذر زمان در مناطق کوهدشت و رومشگان میپردازیم.

 ساختار درون طایفه ایی

طایفه عبدولی از این نظر شامل نه تیره یا در زبان محلی پدر می باشدکه از نظر تعداد جمعیت و ارتباط نسبی (از نظر یکی بودن مادر و بنوعی برادر تنی بودن) به ترتیب به چهار گروه تقسیم میشوند که عبارتند از:

(الف _) از نظر نسب مادری سه تیره زیر :نام مادر جوبخت از طایفه ترکاشوند

1.     علی عسگر

2.     علی نقی

3.     علی میرزا

 (ب _) تیره صفر از نظر نسبی و ارتباط خویشاوندی تاریخی برمیگردد به زمان سکونت عبدولی در منطقه رومشگان و هم زیستی اجتماعی آن در کنار طوایف منطقه مذکور.

(ج _)ز نظر نسب مادری دو  تیره زیر: نام مادر ماهپاره از طایفه والی زاده

4.     تقی

5.     محمدعلی

(د -) از نظر نسب مادری دو تیره زیر : نام مادر طلا از طایفه ترکاشوند

6.     رضا

7.     علی کرم

(ه  _) از نظر نسب مادری دو تیره زیر : مادر از طایفه ترکاشوند

8.     علی حسن

9.     علی صید

ادامه نوشته

طایفه های طرحان

با سپاس خداوندگار یکتای تمام مردمان نیکو سرشت، که همه انسانهارا از نظر موقعیت اجتماعی یکسان می انگارد و با آوردن آن در قرآن کریم مارا به رعایت احترام به همدیگر و اتحادو همبستگی دعوت مینماید.

مقدمه

اینجانب باید از تمام کسانی که در ایجاد این پایگاه که هدفی جز آگاهی دادن و کمک به شناساندن طایفه ایی اصیل در لرستان ندارد تشکر نمایم. طایفه ایی که عدم داشتن شناخت کافی دیگران ازتاریخ و پیشینیه فرهنگی و اجتماعی و جایگاه پیدایش آنها بعضاٌ مورد بی مهری قرار گرفته است تا جاییکه عده ایی در بعضی از نقاطی که تعدادی محدود از این طایفه در آنجا سکونت دارندبه اشتباه آنان را افرادی بدون انسجام طوایفی و یا تبعیدی می پندارند. و همچنین از تمام کسانی که به مشاهده این پایگاه می آیند کمال تشکر را دارم.

برای شناخت طایفه عبدولی نخست باید مروری داشته باشیم بر معرفی استان لرستان و  در ادامه بخش کوهدشت و رومشگان بعنوان جایگاه این طایفه در این استان.

معرفی استان لرستان 
استان لرستان سرزمینی زیبا با آب وهوای دلپذیر و محصور در کوههای مرتفع و صعب العبور است که بین 46 درجه 51 دقیقه تا 50 درجه و 22 دقیقه عرض شمالی در سلسله جبال زاگرس میانی واقع شده است . این استان از شمال به استانهای مرکزی و همدان ، از شرق به استان اصفهان ، از جنوب شرقی به چهار محال و بختیاری ، از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استان کرمانشاه و ایلام محدود است .
استان لرستان با مساحت 28064 کیلومتر مربع در غرب کشور پهناور ایران واقع و 7/1 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است ، این استان با بیش از 1600000 نفر جمعیت 6/2 درصد جمعیت کشور را دارا می باشد . بنابراین استان لرستان از حیث مساحت و نیز جمعیت رتبه چهاردهم را بین استانهای کشور حائز گردیده است . اشترانکوه با 4150 متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است . پست ترین نقطه در جنوبی ترین استان واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 500 متر است براساس آخرین تقسیمات کشوری استان لرستان دارای 9 شهرستان ، 12 شهر ، 25 بخش ، 81 دهستان ، 2842 آبادی دارای سکنه بوده و مرکز سیاسی و اداری آن شهر خرم آباد است .
شهرستان استان لرستان عبارتند از : خرم آباد ، بروجرد ، الیگودرز ،درود ، ازنا ، کوهدشت ، دلفان ، سلسله و پلدختر.

بخش کوهدشت و رومشگان

کوهدشت

وسعت          :3904کیلومتر مربع

طول شرقی  :36 دقیقه و47 درجه

عرض شمالی:32دقیقه و33درجه

جمعیت         :188964نفر 

آب و هوا       : معتدل کوهستانی 

مناظر طبیعی: دره شیرز، چشمه هایآب گرم گرخوشاب 

اقتصاد           :کشاورزی،صنعت ودامداری

رودخانه         : سیمره

ارتفاعات         :هنجس،چنگری،سرسورن،کژنه،گردله،سرخدم 

اهمیت           :تاریخی (نقوش صخره ای پیش از تاریخ، آثار مفرغی، آثارمتنوع تاریخی)، کشاورزی

آثارتاریخی    :نقوشصخرهای (هومیان، میرملاس، دوشه)، محوطه های سرخ دم لری و لکی،پل سیپله،میل گچی خسرو آباد،قلعه کوهزاد 

ادامه نوشته

امیر عشایر لرستان

تاریخ معاصر لرستان مملو از چهره ها و شخصیت های گهر باری و اندیشمندی است که زمانه برای آنان ، قرنها در تکاپوی یافتن این چنین بزرگانی به انتظار خواهد ایستاد که بررسی تاریخ منطقه طرهان کوهدشت لرستان و در موزه های سخنوران و ادیبان این خطه ستاره ای درخشنده در سینه پیران این دیار خواهیم یافت که نام نیک و گفته هایش تا کنون مزین کننده هر مجلسی است.

او قادر بن احمد بن علی عسکر معروف به قادر سوری عبدولی ملقب به " امیر عشایر" از بزرگان بنام این خطه می باشد که در سال ۱۲۰۰ هجری شمسی در حومه کوهدشت متولد شده است . کمتر آدمی روزگار دیده است که با نام و گفته های او بیگانه باشد و سخنان او در مجالس عصر والیان لرستان امروزه زبانزد عام و خاص است. او که از طایفه عبدولی و از تیره علی عسکر بوده که با ذکاوت و هوش سرشار خود در راه تثبیت وجود و ماهیت طایفه خود و همجوارانش گام برداشته است این دانای روزگار بعد از ۱۲۰ سال عمر گهربار خود در سال ۱۳۲۰ ه .ش زندگانی را بدرود گفت و تا کنون چرخ گردون چونانی  به این قوم ارزانی نداشته است .

بر روی سنگ مزار او در قبرستان واقع در قریه  گل زرد کوهدشت اینچنین نوشته اند:

ای که نامت بر فراز دیده خورشید گردید آشکار

آن گفتار دانای تو شده تاج افتخار

از شهرت تو چون سرو بلند است قامت ما

تا ابد هرگز نمیرد نامت از دل این روزگار

شکست سپاه انگلستان از کوهدشت لرستان(نقش عبدولی در این پیروزی تاریخی)

دولت انگلستان که مجبور بود برای رسیدن به تهران از کوهدشت عبور کند؛وقتی با مقاومت مردم کوهدشت روبهرو شد سپاه خود را برای یک جمله ی ویرانگر آماده نمود اما............

اما شناخت فرمادهان انگلیس از غیرت مردمان لر بسیار اشتباه و اندک بود .

با حمله سپاه انگلیس دلاور مردان بی باک کوهدشتی به سرکردگی نظرعلی خان امرایی(امیراشرف)که رئیس دولت طرهان بود،در یک آرایش بسیار حرفه ای و کارشناسانه ،در سه شعبه به مختصات زیر:                                            

1_سَرکان (موقعیت طایفه ی عبدُوَلی)

2_میشنان

3_حوالی زانوگه

با دشمن کاملا مسلح روبه رو شدند

در ابتدا بیشتر توجه دولت طرهان و مردم کوهدشت متمرکز در منطقه زانوگه و میشنان شد اما افسران آموزش دیده ی انگلستان نقطه کوهستانی سرکان عبدولی را راه نفوذ و پیروزی یافته بودند لزا در یک حمله غافلگیرانه وارد این منطقه کوهستانی شدند در این شرایط که بیشتر نیروها در منطقه ی باز ، با دشمن در حال جنگ بودند خبر این غافلگیری به سرعت به مرکز فرماندهی رسید؛در این شرایط بحرانی شورای فرماندهان دولت طرهان با سرکردگی امیراشرف ،از یک استراتژی چریکی استفاده نموده و دودسته از افراد را مأمور مقابله با دشمن در این منطقه کرد.

1_دسته اول سوارکاران حرفه ای

2_تک تیراندازان

ادامه نوشته

طبیعت زاگرس(سد هاله کوهدشت)

سد هاله

{{{نام‌رسمی}}}
اطلاعات کلی
نام رسمی: {{{نام‌رسمی}}}
کشور: ایران پرچم ایران
رودخانه: ندارد(روان آب ها)
محل: لرستان،کوهدشت،12 کیلو متری
جنوب غربی
(منطقه عبدولی)
نوع سد: {{{نوع‌سد}}}
ارتفاع از پی: {{{ارتفاع‌ازپی}}}


اطلاعات مخزن
حجم مخزن: {{{حجم‌مخزن}}}
پانویس‌ها
{{{پانویس}}}
سد هاله کوهدشت/عکاس وحید سعیدی

سد هاله یک سد مخزنی و از نوع سدهای خاکی می‌باشد.
این سد در استان لرستان، در دل کوه‌های زاگرس و در جنوب غربی شهرستان کوهدشت واقع شده‌است.
محل دقیق این سد تنگه ای به همین نام(هاله)است که دریاچه سد در آن بوجود آمده است. این تنگه در منطقه عبدولی قرار دارد.
هدف از ایجاد این سد ذخیره سازی روان آب های تنگ هاله و مدیریت صحیح آن برای زمین های واقع در منطفه عبدولی بوده که با احداث آن بخش زیادی از این زمین ها تبدیل یه باغ شده است. بزرگترین مشکل این سد نداشتن رودهای درون ریز در طول فصول سال است و تنها منبع آب آن نزولات جوی می باشد.

بررسی علل مشکلات طایفه عبدولی در اندیمشک

بررسی علل وعوامل  بروز مشکلات کنونی طایفه عبدولی در شهرستان اندیمشک

علل و عوامل چنین مشکلاتی را میتوان به دوصورت مورد بررسی قرار داد

 علل و عوامل درون طایفه ایی

 علل و عوامل برون طایفه ایی

علل و عوامل درون طایفه ایی

الف: با توجه به دیدگاه کهنه و دور از واقعیت در مورد طایفه که متاسفانه هیچگونه تلاشی در رفع این دیدگاه و اعتقاد چه از نظر ارتباط گفتاری و چه از نظر رفتار و کردار از طرف طایفه در شهرستان اندیمشک انجام نپذیرفته و حتی در بعضی موارد دادن آگاهی و اطلاعات تاریخی غلط و دور از واقعیت در راستای همان تفکر و دیدگاه کاملا اشتباه از طرف عده ایی از درون طایفه به دیگر طوایف و ساکنان اندیمشک و در بعضی موارد هم با انجام رفتارو کردار دور از شان و منزلت طایفه بزرگ عبدولی که هیچگونه سنخیت فرهنگی با فرهنگ و سابقه تاریخی طایفه ندارد باعث قوت آن تفکر اشتباه و تعمیم به کل طایفه و نگرش کلی در مورد طایفه توسط دیگران گردیده است.

ب: عدم انسجام و اتحاد لازم و یکپارچگی فرهنگی درون طایفه ایی که باعث ایجاد فضای طبقاتی مشهود فرهنگی گردیده و بعضا در بین خود تیره ها ی موجود در شهرستان اندیمشک ایجاد اختلاف و فضای تحقیر و تمسخر شده که در این امر با توجه به همجواری با دیگر طوایف باعث ایجاد سوء تفاهم و کلی نگری و در بعضی موارد سوء استفاده ابزاری برای سرکوب و شماتت طایفه گردیده است.

ج: در بعضی موارد عدم ارتباط مثبت و صحیح همراه با احترام متقابل با دیگر ساکنان شهرستان اندیمشک و تبعیت نکردن از فرهنگ غالب ( فرهنگ شهری اختصاص شهرستان اندیمشک) و برعکس تبعیت از خرده فرهنگهای فردی و سنتی دربین عده معدودی از افراد طایفه که متاسفانه باعث تعمیم کلی و عمومی آن در بین افراد جامعه و در نهایت رشد دیدگاه مورد اول در بستر جامعه گردید.

د: عدم شرکت در مناسبات شهری و اجتماعی در سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و همچنین عدم توجه و بی اهمیتی به تحصیلات وآینده فرزندان در گذشته . و رضایت دادن به همان نحو ی زندگی کشاورزی و عدم کمک و همیاری و همکاری در گذار از این نحوه در طی سالیان گذشته .

علل و عوامل برون طایفه ایی

الف: عدم حمایت های لازم مسئولین در طی این سایان از این طایفه در حهت شناساندن صحیح این طایفه با مشارکت آنان در مسائل اجتماعی و شهری و همچنین تلاش در رفع مشکلات مالی و فرهنگی این طایفه

ب:عدم پذیرش از طرف دیگر طوایف ساکن اندیمشک و همچنین احترام به اصول فرهنگی و پیشینه تاریخی طایفه عبدولی

ج:کلی نگری و تعمیم رفتار اشتباه فردی به تمام طایفه و برداشت منفی در مورد کل طایفه و پرورش دیدگاه دور از واقعیت در مورد این طایفه در بین فرزندان خود.

د: نادیده گرفتن تمام نقاط مثبت و تأثیر مطلوب این طایفه در بهبود وضعیت کشاورزی و مالی و درآمدی دیگر طوایف ساکن در شهرستان اندیمشک .